Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Persbericht

Schiphol 03/26/2012

DHL breidt stadsdistributie uit met fietskoeriers in Den Haag, Delft en Rotterdam

DHL Article
Fietskoerier Akke Metzelaar langs de hofvijver in Den Haag
  • Na Amsterdam heeft DHL nu ook fietskoeriers in Den Haag, Delft en Rotterdam
  • Fietskoerier is een groene en efficiënte manier van stadsdistributie
DHL Express zet een volgende stap in milieuvriendelijke stadsdistributie door in stedelijke gebieden bestelwagens te vervangen door fietskoeriers. Recent zijn 12 auto’s vervangen door fietskoeriers en er lopen pilots waarmee het totaal aantal dit voorjaar rond de 25 zal uitkomen. Sinds enkele weken is de DHL fietskoerier behalve in Amsterdam een vertrouwd beeld in Den Haag, Delft en Rotterdam. Het ophalen en afleveren in deze gebieden is met de fiets behalve goed voor het milieu ook veel efficiënter.

Een van de speerpunten in het wereldwijde programma om de uitstoot van CO2 en fijnstof terug te dringen betreft schonere stadsdistributie. Naast elektrisch vervoer en auto’s op (groen) aardgas is de fiets een effectief alternatief voor traditioneel transport met bestelbussen op diesel. Behalve uit oogpunt van milieu is deze alternatieve vorm van vervoer vaak ook efficiënter. “Met de fiets bewegen we ons zoveel makkelijker door de stad met de vaak nauwe straten. Daarmee voorkomen we ook oponthoud voor ander verkeer”, zegt Jan Engels, Vice President Time Definite Network van DHL Express Nederland.

De fietskoerier is bij DHL als standaardoptie opgenomen in het routedesign. Overal waar dat kan en verantwoord is, wordt de fiets ingezet. Dat betekent dat in een stedelijk gebied de fiets wordt ingezet als er in een beperkte straal voldoende kleinere zendingen te verwachten zijn. Grote zendingen worden nog steeds met de bestelwagen geleverd.

Sinds enkele weken is de DHL-fietskoerier een vertrouwd beeld in Den Haag, Delft en Rotterdam. Andere steden volgen in de loop van dit jaar. In Amsterdam bezorgt DHL al sinds 1997 met de fiets in de grachtengordel, rond de Dam, in de Museumbuurt en rond Artis. De fietskoerier wordt hier op vaste punten bevoorraad en gelost door een DHL grachtenboot.

In Rotterdam levert de fietskoerier in het centrum, een gebied dat gemarkeerd wordt door de kubuswoningen, de Maastoren en de Erasmusbrug. Ook de Waalhaven en Eemhaven worden met de fiets beleverd. Deze maand nog volgt het gebied rond de Erasmusuniversiteit, de Maasboulevard, het Businesspark Trivium, en het Businesspark in Barendrecht. In Den Haag fietst de koerier nu in het (autoluwe) gebied rond Paleis Noordeinde, het Binnenhof, de ministeries en de ambassadebuurt. In Delft gaat het om de oude binnenstad. In de komende weken volgen Leiden (gebied rond Universiteit en oude binnenstad) en Breda (oude binnenstad).
Het totaal aan fietsroutes komt hiermee op zestien, het aantal fietskoeriers op vijfentwintig.

De ervaringen in deze steden worden gebruikt om later dit jaar fietskoeriers in te zetten in andere steden. Het gaat dan om Amersfoort, Arnhem, Ede-Wageningen, Enschede, Hilversum, Maastricht, Nijmegen en Utrecht.
De fietskoeriers zijn enthousiaste medewerkers die veelal voorheen met een bestelwagen reden. De fiets is op deze manier een vast vervoermiddel geworden naast bestelwagen, vrachtwagen, vliegtuig en boot.

Het GoGreen programma van DHL wil de uitstoot van CO2 in 2020 substantieel hebben teruggebracht. In 2011 verminderde DHL Express in Nederland de uitstoot van CO2 al met 25% ten opzichte van 2009. Naast de fietskoeriers rijden er 57 vrachtwagens op
(bio-)aardgas en zeven zogenaamde Lange en Zware Vrachtautocombinaties. Ook wordt constant gesleuteld aan de optimalisatie van routes en de beladingsgraad van vrachtwagens en is het mogelijk volledig CO2 neutraal te verzenden. De gebouwen van DHL in Nederland draaien volledig op groene stroom. Internationaal wordt de vliegtuigvloot versneld vernieuwd en worden er milieuvriendelijke logistieke technologieën ontwikkeld in het DHL-Global Innovation Center in Troisdorf, Duitsland. Ook gedragsverandering bij medewerkers en gezamenlijke verantwoordelijkheid met klanten en toeleveranciers in de logistieke keten zijn belangrijke initiatieven.

Fietskoerier Cristiano Ospina Hoyos aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam

Fietskoerier in actie