Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Persbericht

Schiphol 05/15/2012

DHL breidt stadsdistributie uit met bakfietsen (parcycles)

DHL Article
  • Na Breda, Amsterdam en Enschede heeft DHL nu ook parcycles in Delft, Amersfoort , Maastricht, , Sittard-Geleen, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen
  • De parcycle is een groene en efficiënte manier van stadsdistributie
DHL Express zet een volgende stap in milieuvriendelijke stadsdistributie door in stedelijke gebieden bestelwagens te vervangen door fietskoeriers. Recent hebben negen bestelwagens plaatsgemaakt voor een moderne bakfiets.

De parcycle, een samentrekking van parcel (pakket) en cycle (fiets), is het beste te omschrijven als een moderne, lichtgewicht bakfiets waarmee pakketten en documenten afgeleverd kunnen worden. De bak wordt afgesloten wanneer de koerier het pakket aflevert.

De parcycle is sinds kort al een vertrouwd beeld in Breda, Amsterdam en Enschede en gaat deze maand van start in stads- en zakencentra van Delft, Amersfoort, Maastricht, Sittard-Geleen, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen. Het ophalen en afleveren met de fiets is behalve goed voor het milieu ook veel efficiënter. De parcycle kan weer net meer pakketten vervoeren dan een gewone fiets waarbij de fietskoerier zijn of haar vracht in een rugzak draagt.

Een van de speerpunten in het wereldwijde programma van DHL om de uitstoot van CO2 en fijnstof terug te dringen betreft schonere stadsdistributie. Naast elektrisch vervoer en auto’s op (groen) aardgas is de fiets een effectief alternatief voor traditioneel transport met bestelbussen op diesel. Behalve uit oogpunt van milieu is deze alternatieve vorm van vervoer vaak ook efficiënter. “Met de fiets bewegen we ons zoveel makkelijker door de stad met de vaak nauwe straten. Daarmee voorkomen we ook oponthoud voor ander verkeer”, zegt Jan Engels, Vice President Time Definite Network van DHL Express Nederland.

De fietskoerier is bij DHL als standaardoptie opgenomen in het routedesign. Overal waar dat kan en verantwoord is, wordt de fiets ingezet. Dat betekent dat in een stedelijk gebied de fiets wordt ingezet als er in een beperkte straal voldoende kleinere zendingen te verwachten zijn. Afhankelijk van soorten zendingen wordt gebruik gemaakt fietskoeriers met een rugzak of van de bakfiets. Grote zendingen worden nog steeds met de bestelwagen geleverd. Met de introductie van deze parcycles heeft DHL Express nu in 18 steden in Nederland 12 ‘gewone’ fietskoeriers op de weg en 15 parcycles,.

De fietskoeriers zijn enthousiaste medewerkers die veelal voorheen met een bestelwagen reden. De fiets is op deze manier een vast vervoermiddel geworden naast bestelwagen, vrachtwagen, vliegtuig en boot.

Het GoGreen-programma van DHL wil de uitstoot van CO2 in 2020 substantieel hebben teruggebracht. In 2011 verminderde DHL Express in Nederland de uitstoot van CO2 al met 25% ten opzichte van 2009. Naast de fietskoeriers rijden er 57 vrachtwagens op
(bio-)aardgas en zeven zogenaamde Lange en Zware Vrachtautocombinaties. Ook wordt constant gesleuteld aan de optimalisatie van routes en de beladingsgraad van vrachtwagens. De gebouwen van DHL in Nederland draaien volledig op groene stroom. Internationaal wordt de vliegtuigvloot versneld vernieuwd en worden er milieuvriendelijke logistieke technologieën ontwikkeld in het DHL-Global Innovation Center in Troisdorf, Duitsland. Ook wordt samen met klanten en toeleveranciers gekeken hoe in de logistieke keten bespaard kan worden op CO2-uitstoot.