Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Persbericht

Schiphol 07/01/2013

DHL breidt fietsroutes in Nederland verder uit en leert Griekse collega’s fietsen

Dankzij Nederlandse collega’s op de fiets aan de voet van de Akropolis
  • Fietskoeriers in Athene naar Nederlands voorbeeld
  • DHL Express vervoert in 15 steden op de fiets
  • Alle fietskoeriers in nieuwe kleding
  • Vermindering CO2 uitstoot 2012 is 27%
De fiets is in toenemende mate een belangrijk transportmiddel in het netwerk van DHL Express. Naar Hollands voorbeeld bezorgt DHL Express nu ook in de Griekse hoofdstad per fiets . Ondertussen blijven de routes in het Nederlandse netwerk zich uitbreiden. Met Amsterdam-Zuid WTC en Haarlem komt het totaal op 30 routes in 15 steden. Daarbij zijn alle fietskoeriers bovendien in een geheel nieuwe outfit gestoken. De fietsen hebben er verder toe bijgedragen dat het DHL inmiddels 27% minder CO2 uitstoot dan in 2009.

Nederland leert Griekse collega’s fietsen
Nederland is het fietsland bij uitstek; ook binnen DHL. Naar aanleiding van een presentatie voor internationale collega’s, over onze ervaringen met het inzetten van fietsen, waren het de Grieken die wel oren hadden naar deze verantwoorde oplossing. Verantwoord in financieel én milieutechnisch opzicht.
Arne Melse, project manager Operations bij DHL Express in Nederland, was onze Zuid-Europese collega’s vervolgens graag van dienst met zijn advies. Hij hielp hen met routeplanning en tour-design en leverde vanuit Nederland de 8-versnellingen fiets, kleding, helm en tas. En terwijl onze Griekse collega-fietskoerier zijn eerste ervaringen opdoet in het drukke Atheense verkeer, wordt al bekeken of ook de parcycle een rendabele oplossing is, daar aan de voet van de Akropolis. De parcycle is de moderne bakfietsvariant.
De algemeen directeur van DHL in Griekenland, Lefteris Samaras, liet weten de hulp zeer op prijs te stellen: ” When you see a DHL bike next time in Greece you will know that you played a vital role in this!”

DHL Express fietskoerier op de parcycle door de Haarlemse binnenstad
Nu in 15 Nederlandse steden op de fiets
Sinds enkele weken rijdt de DHL fietskoerier ook in Amsterdam Zuid-WTC en in het centrum van Haarlem. Met deze twee nieuwe fietsroutes komt het aantal op 30 en de steden waarin er gefietst wordt op 15. Naast Amsterdam en Haarlem zijn dat Amersfoort, Arnhem, Breda, Den Haag, Delft, Enschede, Groningen, Hilversum, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. DHL heeft ongeveer 60 fietskoeriers in dienst en is daarmee binnen en buiten Nederland de vervoerder die het meest gebruik maakt van dit milieuvriendelijke vervoersmiddel. Overal waar dat kan en verantwoord is, zet DHL Express de fiets in.

In de praktijk rijdt de fietskoerier daar, waar in een beperkte straal voldoende kleinere zendingen te verwachten zijn. Afhankelijk van de soort zending wordt gebruik gemaakt van een fietskoerier met rugzak of van een parcycle. Dit is een bakfiets waarvan de bak afgesloten kan worden en die eventueel voorzien is van een elektrische trapondersteuning. Grote zendingen worden nog steeds met de bestelwagen geleverd. Een fietskoerier fietst gemiddeld 30 kilometer per route en vervangt daarmee een bestelwagen.

Alle fietskoeriers in nieuwe kleding

Om zijn of haar werk goed te kunnen doen, zijn alle 60 fietskoeriers in een volledig nieuwe outfit gestoken. In de kleuren geel, rood en zwart hebben de DHL fietskoeriers een zomer- en wintertenue waarin ze zich snel en veilig door de binnensteden kunnen bewegen en daarbij goed herkenbaar zijn voor klanten.

Vermindering CO2 uitstoot 2012 is 27%
De inzet van fietskoeriers heeft mede bijgedragen aan een vermindering van 27% in CO2 uitstoot ten opzichte van 2009. Daarmee overtreft DHL Express zijn eigen doelstelling om in 2012 20% minder CO2 uitstoot te realiseren, en dit verder te verminderen met 40% in 2020. In absolute getallen komt de CO2 uitstoot in 2012 uit op 31,4 miljoen kilo CO2. “We zijn op de goede weg, maar het kan natuurlijk altijd beter”, zegt Mark van Dijk, verantwoordelijk voor het milieubesparingsprogramma GoGreen. “Daarom zetten we naast fietskoeriers ook bijvoorbeeld in op optimalisatie van routes en belading. En stimuleren we alle collega’s om - hoe klein ook – hun steentje bij te dragen door bewust met energie om te gaan”.
 

Deel deze pagina

 

Deel deze pagina