Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Persbericht

Schiphol 04/23/2015

DHL introduceert de Cubicycle

DHL Article
  • Innovatieve bakfiets voor stedelijke distributie
  • Wethouder Pol van Almere neemt eerste zending in ontvangst
DHL Express heeft er een nieuw voertuig bij: de Cubicycle, spreek uit [kjoe-baisikkel]. Het is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter. De belangrijkste voordelen ten opzichte van andere fietsen zijn de inhoud en betere aansluiting op de operationele systemen. De Cubicycle rijdt op proef in Almere. Op 17 april kreeg Mark Pol, wethouder Economische Ontwikkeling en Financiën van de gemeente Almere, er bij het WTC symbolisch de eerste zending mee afgeleverd.

Cubicycle
De Cubicycle is gebouwd door Flevobike uit Dronten, bekend van de zogenaamde ligfietsen. Van die liggende positie en de snelheid die je daarmee ontwikkelt is ook gebruik gemaakt bij de Cubicycle. Bovendien heeft deze noviteit elektrische trapondersteuning, met name om in de eerste meters op gang te komen. “De Cubicycle rijdt lekker, is verrassend wendbaar en heeft een korte draaicirkel”, zegt Kees de Lange, Vice President Operations van DHL Express Nederland. “Ondanks de grote container van 80x120x100 centimeter, past de fiets prima op de fietspaden. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden met de standaard afmeting van paaltjes op een fietspad. Ook de hoogte van de fiets is zo gekozen dat andere fietsers er goed overheen kunnen kijken.” Daarmee onderscheidt de Cubicycle zich van bestaande hoge volumefietsen.

Meer ruimte
De container wordt los voorgeladen in een operationele vestiging van DHL Express. Daar is hij, met het formaat van een pallet, goed te hanteren in het gestandaardiseerde proces. De container wordt gevuld afgeleverd bij de fiets nabij het centrum. Dat maakt het proces nog efficiënter. Het grote verschil met de andere 35 fietsen die DHL in Nederlandse binnensteden gebruikt is dat ook grotere pakketten meegenomen kunnen worden. Ten opzichte van de Parcycle (pakjesbakfiets) en zeker in vergelijking met de rugzak bij de gewone fiets, biedt de container van de Cubicycle veel meer ruimte. Op een gemiddelde rit is deze beladen met 125 kilo aan zendingen en legt de fietskoerier zo’n 50 km per dag af.

Almere
Wethouder Pol reageert verheugd op de inzet van deze noviteit op het gebied van transport in zijn stad. “Terecht heeft DHL voor Almere gekozen. Vorig jaar werd hier de Parcycle met trapondersteuning geïntroduceerd bij onze burgemeester Annemarie Jorritsma, nu verwelkomen we graag de Cubicycle in onze binnenstad. Economie en duurzaamheid gaan met dit initiatief van DHL hand in hand en dat omarmen we graag”.