Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Persbericht

Schiphol 06/12/2017

DHL in Nijmegen van start met Cubicycle

DHL Article
Vl.n.r. Jos Sluijsmans (organisatie International Cargo Bike Festival), Mark Potters (Velocity), Harriët Tiemens (gemeente Nijmegen) en Marijn Slabbekoorn (DHL)
Stadscentrum Nijmegen emissievrij beleverd

Harriët Tiemens, wethouder duurzaamheid van de gemeente Nijmegen, heeft vandaag tijdens het International Cargo Bike Festival in deze stad het startsein gegeven voor de inzet door DHL Express van een Cubicycle voor het afleveren en afhalen van pakketten in het stadscentrum. De Cubicycle is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter waarin ruimte is voor ongeveer 125 kilo aan zendingen. De containers worden voorgeladen in een operationele vestiging van DHL, naar het stadscentrum vervoerd en daar op de fiets geplaatst. Deze grootformaat transportfiets maakt het mogelijk om grotere pakketten milieuvriendelijk in lastig bereikbare stadscentra te bezorgen en de retourstroom hiervan vanuit de stad te organiseren. DHL Express rijdt in Nijmegen in samenwerking met Velocity al geruime tijd met de Parcycle, een kleiner formaat transportfiets.

Over de Cubicycle
DHL is voorloper bij de inzet van fietsen in zijn netwerk. De Cubicycle, spreek uit [kjoebi-sykel], is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter, met het formaat van een Europallet van 80x120x100 centimeter. Daarmee is deze goed te integreren in het gestandaardiseerde vervoersproces. De belangrijkste voordelen ten opzichte van andere fietsen zijn de inhoud en betere aansluiting op de operationele systemen. De Cubicycle is gebouwd door Velove uit Zweden en heeft elektrische trapondersteuning, met name om in de eerste meters op gang te komen. “De Cubicycle rijdt lekker, is verrassend wendbaar en heeft een korte draaicirkel”, zegt Marijn Slabbekoorn, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsprogramma van DHL Express Nederland. “Ondanks de grote container past de fiets prima op de fietspaden. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden met de standaard afmeting van paaltjes op een fietspad. Ook de hoogte van de fiets is zo gekozen dat andere fietsers er goed overheen kunnen kijken.” Daarmee onderscheidt de Cubicycle zich van bestaande hoge volumefietsen. Het grote verschil met de andere 40 fietsen die DHL in Nederlandse binnensteden gebruikt is dat ook grotere pakketten meegenomen kunnen worden. Ten opzichte van de Parcycle (pakjesbakfiets) en zeker in vergelijking met de rugzak bij de gewone fiets, biedt de container van de Cubicycle veel meer ruimte. Op een gemiddelde rit is deze beladen met 125 kilo aan zendingen en legt de fietskoerier zo’n 50 km per dag af. DHL heeft 9 Cubicycles rijden in verschillende Nederlandse steden. Ook in Frankfurt en Antwerpen rijden er DHL Cubicycles.